|
Dr Karolina Tetłak jest adiunktem w Katedrze Prawa Finansowego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego i absolwentką studiów LL.M. na Harvard University.
Zajmuje się prawem podatkowym, w szczególności opodatkowaniem sportowców i organizacji sportowych oraz podatkowymi aspektami wielkich imprez sportowych. |
© 2009 Karolina Tetłak
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt & cms: www.zstudio.pl |
|
Artykuły |
IFA Seminar J: Besteuerung von internationalen Sportorganisationen und Sportveranstaltungen
Das Seminar J auf dem kommenden IFA-Kongress in Madrid behandelt die Besteuerung von internationalen Sportorganisationen und ihrer Zweigniederlassungen in Zusammenhang mit sog „Mega“-Sportveranstaltungen in verschiedenen Ländern.
Zudem geht es um die Besteuerung der teilnehmenden Sportler selbst.
Der besondere Fokus wird dabei auf die Besteuerung des Internationalen Olympischen Komitees (IOC),
der Fédération Internationale de Football (FIFA),
sowie der Union des Associations Européennes de Football (UEFA) gelegt,
die allesamt nach Schweizer Recht gegründet wurden.
Alle zuvor genannten Organisationen arbeiten in der offiziellen Darstellung als sog nicht gewinnorientierte Einrichtungen,
obwohl ihre Veranstaltungen in den verschiedenen Gastländern höchst kommerziell und äußerst gewinnversprechend durchgeführt werden.
Im Regelfall werden sie,
ihre Partnerorganisationen und Zweigniederlassungen,
aber auch ihre Dienstleister im Gastland flächendeckend von der Besteuerung freigestellt.
Internationales Steuerrecht 17/2016,
p.
729-731
|
|
Poland: Classification of income from professional sports activities
Under Polish law,
taxation rules applicable to income earned by resident sportspersons vary depending on the qualification of income.
Any natural person who (i) has the centre of their personal or economic interests (centre of vital interests) within the territory of Poland; or (ii) resides within the territory of Poland for more than 183 days in a given tax year,
has an unlimited tax obligation in Poland and is liable to pay tax on all of their income regardless of the location of the source of income (article 3(1) of the Personal Income Tax Act).
The PIT Act has a schedular structure and lists various sources from which income is derived.
The main categories of taxable activities include: employment,
business activity and personally performed activity.
Depending on how they organize their profession,
sportspersons can theoretically be engaged in any of these forms and earn all types of income.
However,
qualification of income earned by professional athletes has recently been one of the most disputed and controversial issues under the Polish tax rules applicable to individuals.
GLOBAL SPORTS LAW AND TAXATION REPORTS 2016 (June),
Vol.
7,
No.
2,
35-39
|
|
Tax charges in the FIFA corruption scandal
On 27 May 2015,
Richard Weber of the United States Internal Revenue Service,
with Attorney General Loretta E.
Lynch,
announced charges against a number of FIFA officials.
Fourteen people have been indicted in bribery and kickback schemes linked to corruption in the highest ranks of FIFA,
global soccer’s governing body.
The investigation,
which involved coordination with police agencies and diplomats in 33 countries,
was described by law enforcement officials as one of the most complicated international white-collar cases in recent history.
As in the case of Al Capone,
it started off as a tax case and snowballed into a scandal that has rocked the soccer mafia to the core.
GLOBAL SPORTS LAW AND TAXATION REPORTS 2015 (September),
Vol.
6,
No.
3,10-13
|
|
Zamówienia publiczne a towary objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia VAT
Z dniem 1 lipca 2015 r.
weszły w życie zmiany w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r.
- Prawo zamówień publicznych - dalej u.p.z.p.,
związane z rozszerzeniem zastosowania mechanizmu odwróconego obciążenia podatkiem od towarów i usług.
W celu zapewnienia większej skuteczności systemu VAT objęto tym mechanizmem kolejne towary,
w obrocie którymi zdiagnozowano rosnącą skalę oszustw podatkowych.
W niniejszym artykule dokonano analizy nowelizacji z perspektywy obowiązku informacyjnego ciążącego na wykonawcy zgodnie z nowym brzmieniem art.
91 ust.
3a zdanie drugie u.p.z.p.
w zakresie powstania obowiązku podatkowego w VAT dla zamawiającego w związku z wyborem danej oferty.
Szczegółowo omówiono konsekwencje niespełnienia tego obowiązku w świetle obowiązujących przepisów.
Przedstawiono także obowiązki zamawiającego związane z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia VAT do towarów zaoferowanych przez wykonawcę.
Wskazano również zakres uprawnień i obowiązków zamawiającego co do badania prawidłowości doliczenia VAT do ceny wskazanej w ofercie oraz możliwości zamieszczenia w specyfikacji istotnych warunków zamówienia zapisów uwzględniających nowe brzmienie art.
91 ust.
3a w celu otrzymania prawidłowo sporządzonych i wycenionych ofert.
PRZEGLĄD PODATKOWY Nr 9/2015,
12-20
|
|
The French tax dumping for sports mega-events: fiscal exemption for UEFA EURO 2016 and beyond
The European football championship UEFA EURO 2016 is going to be held in France from 10 June till 10 July 2016.
The French government has offered significant tax incentives to create a favorable tax regime for the tournament.
Furthermore,
the exemption measure extends to all sports mega-events held in France and awarded to the country by the end of 2017.
This article explains that such tax dumping may help set France up for success in future bidding for international sports events.
GLOBAL SPORTS LAW AND TAXATION REPORTS 2015 (March),
Vol.
6,
No.
1,
37-40
|
|
Comments on selected 2014 updates on art.
17 of the OECD Model Tax Convention
This article is a joint contribution by some members of the "International Tax Entertainment Group" (ITEG).
ITEG is a network of tax experts active in the entertainment sector,
representing nine European jurisdictions (Belgium,
France,
Germany,
Italy,
the Netherlands,
Poland,
Portugal,
Spain and UK).
In the first meeting of ITEG the new developments in the OECD Model were presented.
This article discusses the changes introduced to Article 17 of the OECD Model Tax Convention and its Commentary.
Karolina Tetłak co-authored a section on the definition of entertainers and sportspersons.
GLOBAL SPORTS LAW AND TAXATION REPORTS 2015 (March),
Vol.
6,
No.
1,
17-23
|
|
The 2014 update to art.
17 of the OECD Model Tax Convention
On 15 July 2014 the OECD Council adopted the 2014 Update to the OECD Model Tax Convention (the 2014 Update).
The Update includes a number of changes to Article 17 and its Commentary that were previously released for comments through the discussion draft “The application of Article 17 (Artistes and Sportsmen) of the OECD Model Tax Convention” (released on 23 April 2010).
The background for these changes is provided in the report on “Issues related to Article 17 of the OECD Model Tax Convention”.
This article discusses the changes introduced to Article 17 of the OECD Model Tax Convention and its Commentary and aims at examining the impact of these changes on the application of double tax treaties to sportspersons.
GLOBAL SPORTS LAW AND TAXATION REPORTS 2014 (September),
Vol.
5,
No.
3,
9-13
|
|
The Constitutional Review of the 2014 World Cup Law by the Brazil's Federal Supreme Court
On 7 May 2014 the Brazilian Federal Supreme Court (STF) declared that the General World Cup Law was constitutional.
In this unprecedented decision the Court dismissed the claim filed on 17 June 2013 by the Brazilian public prosecutor,
Roberto Gurgel.
Attorney-General sought the suspension of four articles of the General World Cup Law: Article 23 in which the state assumed liability for damages relating to the event; Articles 37 and 43 that authorized the payment of prize money to former players from the Brazilian World Cup winning squads of 1958,
1962 and 1970; and Article 53 exempting FIFA from paying costs on lawsuits relating to the tournament.
In his filing,
Gurgel questioned the articles of the General World Cup law and contended that the law violates citizens' constitutional guarantee to equal treatment.
The purpose of the legislation was to implement specific guarantees in relation to hosting the World Cup which Brazil promised to FIFA at the bidding stage.
GLOBAL SPORTS LAW AND TAXATION REPORTS 2014 (June),
Vol.
5,
No.
2,
25-29
|
|
UK tax breaks for the 2014 Commonwealth Games in Glasgow
Foreign sports stars competing at the 2014 Commonwealth Games,
which are to be held in Glasgow,
Scotland,
will be exempt from taxation in the United Kingdom.
The Finance Act 2013 contains measures to provide tax breaks for non-UK resident athletes involved in the 2014 Games in respect of income related to the event.
To attract overseas sports heroes to the competition and ensure their smooth participation in the Games,
the Government decided to provide an exemption from UK taxation for non-resident athletes on income related to their Glasgow 2014 performance.
EUROPEAN TAXATION 2013,
Vol.
53,
No.
5,
218-220
|
|
Sochi 2014 Olympic Tax Legislation
The article outlines the details of the Sochi 2014 Olympic tax legislation,
which has secured a highly favourable tax environment for the International Olympic Committee and its commercial partners,
as well as athletes and other individuals involved in the preparation and staging of the Games.
EUROPEAN TAXATION 2014,
Vol.
54, No.
4,
165-167
|
|
UK tax breaks for the 2013 Champions League final
Football stars playing for overseas teams will be exempt from UK taxation when they participate in the 2013 UEFA Champions League final,
held in London this year.
The Finance Act 2012 contains measures to provide tax breaks for non-resident players and team officials of non-UK football teams involved in the 2013 Champions League final in respect of income related to the final.
This article will discuss the tax aspects of the club tournament,
with particular regard to the taxation of the football players and team officials who have been offered an exceptional tax treatment by the UK.
The background story of the introduction of the special tax regime will also be presented.
EUROPEAN TAXATION 2013,
Vol.
53,
No.
5,
224-231
|
|
Russian anti-tax law for the 2014 Sochi Olympic Games
Russian legislation,
which criminalises the dissemination of "gay-propaganda” among those under 18,
enacted several months before the 2014 Sochi Winter Olympic Games,
has prompted a heated debate in the context of human rights.
Interestingly,
although the Olympic anti-tax law instituted for the most expensive Olympics in history is also controversial from a tax lawyer’s and taxpayer’s perspective,
there has not been much discussion regarding the fiscal aspects of the Games.
Apart from the enormous cost of staging the event,
the general public is going to foot the tax bill for the International Olympic Committee (IOC) and businesses involved in the Olympic Games because the Russian government has offered a full tax exemption for the Olympics.
Following the example of previous Games,
the fiscal measures for the XXII Olympic Winter Games and XI Paralympic Winter Games of 2014 in Sochi ensure a beneficial treatment for the tax-phobic IOC and its commercial partners,
for whom the normal rules are being suspended for the period of the Games.
The package of special tax arrangements for the 2014 Sochi Olympics likewise benefits numerous individuals officially involved in the organization of,
and participation in,
the Games.
As a result,
the Olympic tzars in Sochi have their own tax regime that suspends and/or compliments the general principles of taxation in force in Russia.
GLOBAL SPORTS LAW AND TAXATION REPORTS 2014 (March),
Vol.
5,
No.
1,
14-18
|
|
The taxpayer as the unofficial sponsor of the London 2012 Olympic Games
The package of special tax arrangements for the 2012 London Olympics ensures a beneficial treatment for numerous people officially involved in the organization of,
and participation in,
the Games.
British taxpayers may not realize that they are unofficial sponsors of the 2012 London Olympics.
Sports fans and haters alike are going to foot the tax bill for the International Olympic Committee and businesses involved in the Olympic Games because the UK government has offered a full tax exemption for any Olympics-related income.
However,
unlike in the case of official sponsors,
there has been no negotiation or a contract with the general public which has to cover the cost of a privately-held sports event.
The bargaining power of the International Olympic Committee has enabled them to demand tax free treatment and an above the law position.
As a result,
the Olympic Games in London have their own tax regime that constitutes a departure from the general principles of taxation in force in England.
THE INTERNATIONAL SPORTS LAW JOURNAL 2013,
Vol.
13,
No.
1,
p.
97-103
|
|
Podatkowe aspekty piłkarskich mistrzostw Europy UEFA EURO 2012
Artykuł zawiera szczegółowe omówienie specjalnych regulacji podatkowych obowiązujących w Polsce i na Ukrainie w związku z mistrzostwami w piłce nożnej UEFA EURO 2012.
Państwa goszczące mistrzostwa przyznały przywileje podatkowe dla UEFA i innych zagranicznych podatników zaangażowanych w organizację i przeprowadzenie turnieju,
w tym także dla zawodników uczestniczących w mistrzostwach.
Zgodnie z oczekiwaniami UEFA Ukraina wprowadziła ustawowe zwolnienie od podatku,
podczas gdy w Polsce minister finansów wydał rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i od osób prawnych w stosunku do zagranicznych podatników uczestniczących w EURO 2012.
ROCZNIK NAUKOWY AWFiS GDAŃSK 2012,
t.
XXII,
104-116
|
|
Host city contract as a basis for tax exemption for major sporting events: towards privatization of sports tax law?
This article describes the procedure for concluding host city contracts,
assesses the existing role of international sports organizations as rule-makers,
and asks whether the commitment to offer sports mega-events a tax immunity amounts to the privatization of tax law.
Two important intertwined aspects of such commitment include its public law nature,
resulting from an agreement based on private law,
and a potential violation of the principle of separation of powers with respect to the competence to enact tax law.
GLOBAL SPORTS LAW AND TAXATION REPORTS 2012 (September),
No.
3,
33-37
|
|
Poland: Tax planning for incoming professional team sports players
This article is part of the comparative survey on tax planning for incoming professional team sports players.
It discusses the tax treatment of team sports players under Polish tax law and gives some examples of tax planning solutions that can be implemented to reduce the tax burden of professional team sports players operating in Poland.
GLOBAL SPORTS LAW AND TAXATION REPORTS 2012 (September),
No.
3,
41-45
|
|
Spain to win EURO 2012 for tax reasons if the boycotted final is moved to Poland
In view of the recent discussion regarding the boycott of the European Football Championship matches played in Ukraine,
a proposal has been made to move the final match of the tournament to one of the Polish stadiums.
Regardless of the political dimension of such a decision,
it would have a considerable tax consequence for the players.
If the final were relocated to Poland and won by Spain,
its players would pay income tax on their winnings neither in Poland nor in Spain.
The total lack of tax on premiums from UEFA would apply exclusively to this one national team and only if the final takes place in the territory of Poland.
GLOBAL SPORTS LAW AND TAXATION REPORTS 2012 (June),
No.
2,
11-12
|
|
Tax exemptions for EURO 2012 in Poland and Ukraine
Nadchodzące mistrzostwa Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2012 są organizowane wspólnie przez Polskę i Ukrainę.
Oba państwa zaoferowały znaczne ustępstwa podatkowe,
by stworzyć korzystny reżim podatkowy dla turnieju.
Artykuł omawia procedurę wprowadzenia tego reżimu i prawidłowość zaniechania poboru podatku dochodowego w kontekście klauzuli interesu publicznego w polskim prawie podatkowym.
This article provides an overview of the special tax regimes applicable in Poland and Ukraine in conjunction with the EURO 2012 football tournament,
in particular the tax treatment applicable to teams and their players,
as well as exemptions for other persons working at the tournament.
EUROPEAN TAXATION 2012,
Vol.
52,
No.
6 (K.
Tetłak,
D.
Molenaar),
325-330
|
|
Podatkowy interes reprezentacji Hiszpanii w przeniesieniu finału EURO 2012 do Polski
Wobec doniesień,
dotyczących groźby bojkotu meczów piłkarskich mistrzostw Europy UEFA EURO 2012,
rozgrywanych na Ukrainie,
pojawiły się propozycje przeniesienia finału rozgrywek na jeden z polskich stadionów.
Abstrahując od politycznego wymiaru tego rozwiązania,
miałoby ono istotne skutki podatkowe dla sportowców.
Gdyby przeniesiony do Polski turniej wygrała Hiszpania,
jej zawodnicy nie zapłaciliby podatku dochodowego od wygranych ani w Polsce,
ani w Hiszpanii.
Całkowity brak podatku od głównej nagrody dotyczy jednak tylko tej jednej drużyny i tylko w przypadku rozegrania finałowego meczu na terytorium Polski.
BIULETYN INSTYTUTU STUDIÓW PODATKOWYCH 2012,
nr 5
|
|
The tax regime for UEFA EURO 2012
Nadchodzące mistrzostwa Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2012 są organizowane wspólnie przez Polskę i Ukrainę.
Oba państwa zaoferowały znaczne ustępstwa podatkowe,
by stworzyć korzystny reżim podatkowy dla turnieju.
Artykuł omawia procedurę wprowadzenia tego reżimu i prawidłowość zaniechania poboru podatku dochodowego w kontekście klauzuli interesu publicznego w polskim prawie podatkowym.
GLOBAL SPORTS LAW AND TAXATION REPORTS 2012 (March),
No.
1,
8-11
|
|
Poland: Comparative survey on VAT,
sports and sports accommodations
Artykuł dotyczy podatkowego traktowania działalności sportowej na gruncie podatku od towarów i usług.
Omówione w nim kwestie obejmują stawki podatkowe znajdujące zastosowanie do usług sportowych oraz sprzedaży biletów na imprezy sportowe, skutki w VAT związane z nabyciem,
budową,
renowacją i wynajmem obiektów sportowych oraz usługi stołówkowe w obiektach sportowych.
Artykuł jest częścią serii publikacji porównujących opodatkowanie VAT sportu w krajach europejskich.
GLOBAL SPORTS LAW AND TAXATION REPORTS 2011 (December),
No.
4,
39-42
|
|
Tax Treatment of Team Performances under Art.
17 of the OECD Model Convention
This article discusses the tax treatment of entertainment and sports team performances under Art.
17 of the OECD Model.
A comprehensive description of tax implications of earning foreign income is provided for team members and teams.
For the purposes of the analysis,
team members have been divided into performing and non-performing employees,
and performing and non-performing contractors.
The review of the tax treatment of income earned by teams covers indirect payments to performers,
income in respect of performance and non-performance profits.
The discussion of the current international tax system for entertainment and sports teams is followed by an examination of the possible application of alternative taxation models,
including those already used by the OECD Model in relation to other items of income.
Proposals such as a modification of the scope of Art.
17,
income and time thresholds,
limitation of Art.
17 to certain situations and gross-basis taxation are considered.
WORLD TAX JOURNAL 2010 (Volume 2),
No.
3,
262-290
|
|
Darowizna na rzecz klubu sportowego działającego w lidze zawodowej
Ulgi podatkowe związane z przekazaniem darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego powodują,
że darowizny są atrakcyjną formą wsparcia ich działalności.
Obowiązujące przepisy przewidują możliwość obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym o kwoty przekazane przez podatnika na określone cele.
Niniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie,
czy przekazanie darowizny na rzecz klubu sportowego działającego w lidze zawodowejwgrach zespołowych uprawnia do skorzystania z ulgi podatkowej.
PRZEGLĄD PODATKOWY Nr 7/2008
|
|
Zapłata podatku przez osobę trzecią
Zagadnienie dopuszczalności uiszczenia podatku przez osobę trzecią ma istotne znaczenie z punktu widzenia teorii i praktyki podatkowej.
Problem zapłaty podatku w tym trybie pojawił się już na gruncie przepisów ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r.
o zobowiązaniach podatkowych.
Obecnie obowiązujące przepisy Ordynacji podatkowej także wzbudzają wiele kontrowersji,
o czym świadczy rozbieżność poglądów prezentowanych w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego i w doktrynie prawa podatkowego.
Co więcej,
ustawodawca nigdy nie podjął się jednoznacznego uregulowania tej kwestii,
choć inne wątpliwości związane z zapłatą podatku rozwiał przy okazji kolejnych nowelizacji Ordynacji podatkowej.
Fundamentalne znaczenie z punktu widzenia odpowiedzialności podatnika za zobowiązania podatkowe ma odpowiedź na pytanie – czy w stosunku do podatnika wygasa zobowiązanie podatkowe,
jeżeli zapłaty dokonał inny podmiot?
PRZEGLĄD PODATKOWY Nr 7/2007
|
|
Spółki giełdowe - płatnik podatku od dywidend uzyskiwanych przez osoby fizyczne?
Normy dotyczące instytucji płatnika nie mogą być zawarte w innych aktach prawnych niż w przepisach prawa podatkowego.
Zasada ta nie zawsze jest przestrzegana.
W artykule omówiono zasady rozliczania podatku z tytułu dywidend zawarte w Szczegółowych Zasadach Działania Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych.
MONITOR PODATKOWY Nr 5/2007
Karolina Tetłak,
Robert Krasnodębski
|
|
Glosa do wyroku ETS z dnia 6 lipca 2006 r. w sprawach połączonych C-439/04 i C-440/04 Axel Kittel przeciwko Belgii oraz Belgia przeciwko Recolta Recycling SPRL
Dnia 6 lipca 2006 r.
Europejski Trybunał Sprawiedliwości wydał wyrok w sprawach połączonych C-439/04 i C-440/04 Axel Kittel przeciwko Belgii oraz Belgia przeciwko Recolta Recycling SPRL,
dotyczący tzw.
karuzeli podatkowej.
Omawiane orzeczenie oraz wcześniejsze wyroki w sprawach Halifax oraz Optigen,
wydane na tle wykładni VI Dyrektywy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego,
stanowią podwaliny tworzącej się doktryny nadużycia prawa na gruncie europejskiego prawa podatkowego.
PRZEGLĄD PODATKOWY Nr 2/2007,
83-90
|
|
Czy nieświadomy uczestnik „karuzeli podatkowej” może odliczyć VAT? - glosa do wyroku ETS z 21 lutego 2006 r.
w sprawie Optigen
Podatnik działający w dobrej wierze nie traci prawa do odliczenia VAT w przypadku nieświadomego udziału w oszustwie podatkowym przybierającym postać tzw.
„karuzeli podatkowej”.
Oszustwo podatkowe określane w doktrynie jako „karuzela podatkowa na gruncie VAT" ma na celu wyłudzenie kwot tytułem należnego podatku od wartości dodanej.
Jego istota opiera się na kilkukrotnym obrocie tymi samymi towarami pomiędzy podatnikami mającymi siedzibę w różnych państwach członkowskich UE.
PRAWO I PODATKI Nr 6/2006
Karolina Tetłak,
Robert Krasnodębski
|
|
Opodatkowanie dochodu z majątku wspólnego małżonków
Ustawodawca przewidział pewne odrębności w sytuacji,
gdy dochód osiągają osoby pozostające w stosunku współwłasności.
Regulacja kwestii opodatkowania małżonków pozostających w ustroju wspólności majątkowej stwarza jednak pewne problemy interpretacyjne.
MONITOR PODATKOWY Nr 6/2006
Karolina Tetłak,
Robert Krasnodębski
|
|
Składka solidarnościowa od nadwyżek zysku z działalności w sektorze paliw kopalnych
W dniu 6 października 2022 r.
przyjęto rozporządzenie Rady (UE)2022/1854 w sprawie interwencji w sytuacji nadzwyczajnej w celu rozwiązania problemu wysokich cen energii.
Rozporządzenie reguluje m.in.
instrument określony jako „tymczasowa składka solidarnościowa” narzucona sektorowi ropy naftowej,
gazu ziemnego,
węgla i rafinacji jako środek odzyskiwania nadwyżek zysku wynikających z kryzysowej sytuacji na rynku paliw kopalnych.
W rozporządzeniu określono także sposób redystrybucji uzyskanych wpływów w państwach członkowskich UE.
Celem artykułu jest wykazanie,
że omawiana składka solidarnościowa ma charakter fiskalny i konstrukcję prawną podatku.
Należy do kategorii instrumentów finansów publicznych służących redystrybucji zasobów za pomocą interwencji o charakterze podatkowym,
a następnie zasiłkowym.
W artykule szczegółowo omówiono postanowienia rozporządzenia dotyczące elementów konstrukcji składki solidarnościowej wskazujące na podatkowy charakter tego środka.
Kwartalnik Prawa Międzynarodowego 2022,
III (III) 188-201
Karolina Tetłak
|
|
Fiskalny charakter przepisów objętych specjalną procedurą ustawodawczą w ramach polityki energetycznej i środowiskowej Unii Europejskiej
Realizacja celów polityki energetycznej i środowiskowej Unii Europejskiej odbywa się za pomocą środków przyjmowanych na podstawie Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
który w tym zakresie zasadniczo przewiduje zwykłą procedurę ustawodawczą.
Natomiast w przypadku uchwalania „przepisów mających przede wszystkim charakter fiskalny” wymagana jest specjalna procedura ustawodawcza.
Celem artykułu jest analiza znaczenia tego pojęcia,
a tym samym zakresu wymogu jednomyślności w sprawach dotyczących tych obszarów polityki UE.
Szczególną uwagę zwrócono na rozróżnienie kwestii charakteru przepisów i ich funkcji oraz celów realizowanych za ich pomocą.
Teza artykułu stanowi,
że sformułowanie celu wydatkowania środków nie zmienia fiskalnego charakteru ich gromadzenia,
a próba zawężenia pojęcia „charakter fiskalny” do pojęcia „charakter podatkowy” nie znajduje uzasadnienia w doktrynie finansów publicznych.
Kwartalnik Prawa Międzynarodowego 2022; I (I): 163-188
Karolina Tetłak
|
|
|
Środki wpływające znacząco na miks energetyczny państw objęte specjalną procedurą ustawodawczą w ramach polityki Unii Europejskiej w dziedzinie ochrony środowiska
Realizacja celów polityki energetycznej i polityki środowiskowej Unii Europejskiej odbywa się za pomocą środków przyjmowanych na podstawie Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
który w tym zakresie zasadniczo przewiduje zwykłą procedurę ustawodawczą.
Natomiast w przypadku polityki w dziedzinie ochrony środowiska do uchwalenia „środków wpływających znacząco na wybór Państwa Członkowskiego między różnymi źródłami energii i ogólną strukturę jego zaopatrzenia w energię” wymagana jest specjalna procedura ustawodawcza.
W przypadku polityki energetycznej kompetencje w tym zakresie przypadają zasadniczo państwom członkowskim.
Celem artykułu jest analiza zakresu kompetencji w sprawach miksu energetycznego,
a tym samym prawidłowej podstawy prawnej i zakresu wymogu jednomyślności w sprawach dotyczących tych obszarów polityki UE.
Szczególną uwagę zwrócono na rozróżnienie kwestii wpływu przepisów oraz celów realizowanych za ich pomocą.
Hipoteza badawcza artykułu stanowi,
że brak sformułowania celu środowiskowego dla środków mających znaczący wpływ na miks energetyczny państw zmienia wymaganą procedurę ustawodawczą,
stąd próba wprowadzania takich środków w ramach polityki energetycznej,
a nie środowiskowej UE.
Prawo i Klimat 2(2/2022),
65-88
Karolina Tetłak
|
|
Podatkowy i konfiskacyjny charakter „pułapu dochodów rynkowych” uzyskiwanych przez producentów energii elektrycznej
Celem artykułu jest analiza przepisów rozporządzenia Rady (UE) 2022/1854 z 6 października 2022 r.
w sprawie interwencji w sytuacji nadzwyczajnej w celu rozwiązania problemu wysokich cen energii dotyczących „pułapu dochodów rynkowych” producentów energii elektrycznej oraz ustalenie charakteru prawnego tego środka realizacji polityki UE.
Omawiany instrument określa obowiązkowy próg dochodów,
jakie mogą osiągnąć producenci energii elektrycznej,
powyżej którego nastąpi ich przejęcie.
W artykule postawiono dwie hipotezy badawcze: pierwsza stanowi,
że pułap dochodów rynkowych ma charakter fiskalny i konstrukcję prawną podatku,
i należy do kategorii instrumentów finansów publicznych służących redystrybucji zasobów,
czyli ich wtórnemu przesunięciu pomiędzy podmiotami funkcjonującymi na rynku.
Druga hipoteza badawcza artykułu zakłada,
że pułap dochodów rynkowych ma charakter konfiskacyjny.
W artykule omówiono typowe cechy,
funkcje i elementy konstrukcji podatku,
rozróżniając przy tym podatek konfiskacyjny od konfiskacyjnej stawki podatku.
O ile fiskalny charakter pułapu dochodów może nie być jasny ze względu na jego nazwę,
rozporządzenie określa jego cele i elementy konstrukcji,
których analiza pozwala na ocenę podatkowego charakteru tego środka bez względu na użyte określenia.
Prawo i Klimat 1(1/2023),
65-88
Karolina Tetłak
|
|